Oltarna slika mozaik “Uskrsnuće Gospodinovo” u samostanskoj i župnoj crkvi sv. Ante Padovanskoga u Šibeniku na Šubićevcu je blagoslovljena u nedjelju, 15. studenoga 2009. Mozaik je darovao fra Ivan Vidović.
SVETI KAMENČIĆI
Ako bismo pokušali, kao ljudi, otkriti tajnu kako možemo preko zemaljske tvari upoznati nadnaravni svijet, onda bismo zaključili da ljudskoj naravi nije moguće ući u božansku nadnarav. Ali mogli bismo kao vjernici, poučeni svetopisamskom objavom, zaključiti da je moguće uspostaviti vidni susret između Tvorca svijeta kao Stvoritelja i čovjeka kao sustvaratelja. Tijekom duge povijesti spasenja proročki je najavljivana tajanstvena razmjena između ljudske naravi i božanske nadnaravi. I kada se ispunilo vrijeme, dobri Bog u koga vjerujemo, preko utjelovljenja svoga Sina, pojavio se u ljudskom liku; Bog je postao slika čovjekova.
Od toga vremena, kada se Isus utjelovio i Bog postao slika čovjekova, čovjek je preko naravnoga svijeta mogao upoznati božanski nadnaravni život. Dok danas kao kršćani u svetom prostoru Božjega hrama, u crkvi Isusovoj kao građevini, promatramo čudesnu igru svetih kamenčića u bojama likovne umjetnosti, koja nas uvodi u nadnaravni svijet, možemo biti ponosni da je dobri Otac preko svoga Sina, nama djeci svojoj, dozvolio da ga, kao Nadnaravnoga, uprizorimo u ljudskoj naravi.
Da bismo preko zemaljske naravi pronikli u nadnaravni svijet, danas ovoj tvari, koju je oblikovao čovjek, dajemo štovalačke časti. Od danas ova slika, koju častimo u samostanskoj i župnoj crkvi sv. Ante Padovanskoga u Šibeniku, na Šubićevcu, za nas je sveta tvar, vidljiva nadnaravna tajna preko koje, kao ljudi i kao vjernici, uspostavljamo vidni susret između Tvorca svijeta i čovjeka. Preko ove slike, od danas, događa se tajanstvena razmjena zemaljske i nebeske ljepote.
Stvoreni kao slika Božja, u čudesnom susretu naravnoga i nadnaravnoga, mi kao vjernici, preko naravnih tvari likovne umjetnosti, naslikali smo nadnaravni svijet na sliku svoju. Zato je ova tvar od danas, od kada joj počinjemo pridavati štovalačke časti, za nas sveta slika jer nam je preko nje naravna tvar, u raznobojno poslaganim kamenčićima, otkrila nadnaravni, božanski svijet.
Kao štovatelji lijepih umjetnosti, najprije upoznajmo slikarsku tehniku ili način umjetničkoga rada. Ova oltarna slika prikazana na 40 četvornih metara, koju je naslikao umjetnik i vjernik Josip Botteri Dini, izrađena je od raznobojnih kamenčića u zidnoj slikarskoj tehnici mozaika. Naše ljudsko i vjerničko oko sposobno je ove svijetleće kamene točkice, cjelokupni kolorizam oslikane površine, pretvoriti u jedinstvenu umjetničku sliku. Već na prvi mah možemo zapaziti da je umjetnik ovladao tehnikom slaganja raznobojnih kamenčića kada je slikarsku tvar ovako skladno posložio u skladnu kompoziciju likovnoga izražaja suvremene umjetničke prakse. Nakon upoznavanja slikarske tehnike dužni smo otkriti i likovni motiv. U ime vjerske zajednice, koja će ovoj slici iskazivati štovalačke časti, naručitelj i dobročinitelj zaželio je da sadržaj slike prikazuje uskrsloga Krista.
Tako ovu figurativnu sliku umjetničkim rječnikom možemo imenovati i nazvati: Uskrsnuće Kristovo. I vidimo prema zamisli tvorca slike, kojemu je ostavljena umjetnička sloboda izražaja, da je tema sakralnoga sadržaja prikazana u tri osobe: u sredini je prikazan uskrsli Krist, a lijevo i desno, u pobožnom stavu, prikazani su likovi Bogorodice i sv. Ante Padovanskoga. Lik Kristov izdiže se iz raspukle stijene, odnosno groba, u želji da zagrli svoje vjernike. Lik Blažene Djevice Marije prikazan je u tradicionalnoj mandorli duginih boja kao lik Suotkupiteljice koja prenosi vjerničke molitve svome Sinu. Lik sv. Ante Padovanskoga, kao zaštitnika franjevačkoga samostana i kršćanske župne zajednice na Šubićevcu, prikazan je u romaničko – gotičkom okviru kao Zagovornik svojih štovatelja. Svi likovi su, prema slikarskom zadatku, prikazani frontalno, an face, licem u lice prema vjernicima, tako da, ulazeći u crkvu kao građevinu, možemo osjetiti kao da nas sveti likovi očekuju i privlače do oltara.
Likovni motiv, odnosno tri sveta lika, što je Botteriju umjetnička posebnost, obogaćeni su nacionalnom i vjerskom simbolikom, u ovom slučaju prema franjevačkim prizorima poznate Pjesme stvorova.
Za ovu sliku, već i prema likovnom motivu, možemo reći da pripada religioznoj umjetnosti jer, prema likovnoj ikonografji, prikazuje i tumači kršćansku religioznu nauku. Međutim, nakon što ovoj religioznoj slici pridamo štovalačke časti, nakon što je blagoslovimo svetom vodom i pokadimo svetim kadom, prema kršćanskoj teologiji ona ulazi u svijet sakralne umjetnosti kao sveta slika.
Iako se svakom umjetniku lakše likovno izraziti u omeđenom kadru, površina za oltarnu sliku u ovoj crkvi, prema zamisli graditelja Nikole Bašića, nema slikarski okvir. Kako vidimo, slika je s donje strane arhitektonski pričvršćena za podnicu, a s tri strane lebdi u zraku. I ovo je tvorcu Botteriju bio dodatni likovni izazov i tehnički zahtjev da, prema kršćanskoj ikonografji, ne “objesi”, uokvirenu sliku na zid, nego je postavi tako da nam izgleda kao da se slika nevidljivom snagom, prema nama štovateljima, spušta s neba i da se, prolazeći kroz krov i svod, zaustavlja iznad oltara.
U oslikavanju sakralnoga sadržaja, razgrađujući zidnu površinu obojanim kamenčićima, Botteri je na ovoj slici poštivao osobno jedinstvo svoga umjetničkoga stila. Preko slaganja mozaika u jedinstvenu cjelinu i poštujući svetost prikazanih likova, izradio je slikarsko djelo prema suvremenom umjetničkom rješenju. Spajajući figurativnu sakralnu umjetnost svetih likova u zajedništvo s apstraktnom kršćanskom simbolikom, možemo reći da je, preko osobnoga umjetničkoga stila, posvjedočio svoju kršćansku vjeru i svoj ekspresionistički i umjetnički izražaj.
Presijecanjem slike na dva dijela, koju razdvaja lik uskrsloga Krista, posebno izraženo preko raspuknutih stijena, zakonitostima simetrije uspostavio je smirenu ravnotežu između lijeve i desne strane, odnosno lika Bogorodice i lika sv. Ante Padovanskoga, tako da, kao vjernici i gledatelji, možemo osjetiti, iako omeđeni u svom prostoru, da između sva tri lika postoji izravna komunikacija i štovalački suodnos.
Rastavljajući veliku zidnu površinu na manje dijelove analitičkim posebnostima, osobito preko simboličnih scena franjevačke Pjesme stvorova, likovni motiv, iako nema okvira, nije se raspršio u nedogled, nego je, kao pomoću povratne obavijesti, uz dodatni sintetički prihvat, opet povezao pojedine dijelove u skladnu likovnu cjelinu. U ekspresivnosti jedinstva svoga umjetničkoga stila, već prepoznatljivoga u suvremenoj hrvatskoj sakralnoj umjetnosti, Botteri je, ritmički slažući raznobojne kamenčiće, i na ovoj slici izrazio osobni kolorizam kao glavno sredstvo svoga likovnoga izražaja. Postavljajući plošno prikazane likove, oponašajući slikarsku perspektivu jače izraženim crtežnim linijama, u ovom slučaju u frontalnom stavu, izgleda da je namjerno prepustio nama, kao njegovim gledateljima, da u svojim zjenicama dovršimo njegove točkaste boje u kockicama slikarske tehnike mozaika. Iako nismo likovni stvaratelji lijepe umjetnosti, ovako i mi, osobno i zajednički, sudjelujemo u dovršenju ove svete slike. Razumljivo, jer ovo je od danas naša zajednička sveta slika, likovno djelo koje je započeo slikati umjetnik
Botteri i slika koju dovršavamo mi kao vjernici.
U ime svete slike koju danas predstavljamo, kao vjernik i kao umjetnik, najprije izražavam svoju umjetničku zahvalnicu slikaru Josipu Botteriju Diniju koji je, prema zakonitostima suvremene likovne umjetnosti, na ovoj slici izrazio sebe i kao vjernika i kao umjetnika. U ime svete slike, kojoj od danas pridajemo štovalačke časti, izražavam zahvalnicu svima onima koji su doprinijeli da se rodi sveta slika u ovoj crkvi. Ponajprije, neka je zahvalnica naručitelju svete slike – Franjevačkoj provinciji Presvetoga Otkupitelja, u osobi provincijala fra Željka Tolića; neka je zahvalnica čuvaru svete slike – voditelju kršćanske zajednice na Šubićevcu, u osobi župnika fra Josipa Gotovca; neka je zahvalnica dobročinitelju svete slike – u osobi anonimnoga darovatelja; neka je zahvalnica i svima vjernicima koji će kršćanske štovalačke časti iskazivati ovoj svetoj slici.
Ovako složena u sakralnom mozaiku, oltarna slika u samostanskoj i župnoj crkvi sv. Ante Padovanskoga u Šibeniku, na Šubićevcu, danas od nas vjernika, neka primi i štovalačke časti. Štovat ćemo je kao svetu priliku koja nam, preko naravne tvari, prikazuje nadnaravnu božansku stvarnost koju ćemo, vjerujemo, jednoga dana svi zajedno, gledati licem u lice, kao što je sada gledamo u ovoj svetoj slici.
Tekst: Fra Ante Branko Periša